fredag 1 augusti 2014

Utedusch del 1

En av många idéer som snurrat i huvudet under tiden vi hyrde torpet har varit att bygga en utedusch. Efter många timmars funderande, lite ritande och en väldig massa googlande gav jag mig i kast med projektet nu i vår.




Innan själva byggandet kunde dras igång krävdes en rejäl upprensning på byggplatsen. Det gamla förfallna virkesförrådet revs och mycket av virket eldades upp eftersom det murknat och/eller utgjort vinterboning för de avskyvärda hästmyrorna. 


Eftersom vi inte har något släp har jag i omgångar handlat vad jag trott mig behöva för kommande byggdagar och stuvat in det så gott det gått i vår Volvo 855-traktor. Har faktiskt fungerat förvånansvärt bra, även om jag någon gång ibland svurit över att jag tvingats kapa virke till aningen för korta längder för att få in dem i bilen. 



Det där med matematik har aldrig varit min starka sida, så att få vinklarna helt raka och diagonalerna lika långa var ett himla pill. Det hjälpte inte heller att marken här tydligen bestämt sig för att agera fristad åt socknens alla hemlösa stenbumlingar, så att jordankarna (som jag valde att använda istället för att gjuta plintar) ständigt stötte på patrull.  Lyckades inte fullt ut med vinklarna, men det blev tillräckligt bra för kunna gå vidare. 





Eftersom duschen inte är så hiskeligt stor var det relativt lätt att få bjälklaget på plats. Fast nog har jag kliat mig i huvudet bra många gånger under byggets gång och stått och dumglott långa stunder för att komma på hur jag ska lösa olika moment - det är ju första gången jag bygger något större än en briojärnväg. 








För att få bra avrinning grävde jag ett onödigt stort dike som sedan har fyllts med grus och stenbumlingar. Det hade nog räckt med en liten miniränna då det inte direkt blir några överdrivet långa duschar - vattnet är inte direkt skållhett.

















Till golvet valde jag brun rillad tryckt trall så att vattnet lätt kan rinna av i räfflorna, och så att man slipper halka när tvålkonsumptionen går lite överstyr. Tycker förstås att den är ganska snygg också. Resten av virket består av vanligt tryck trä, och tanken är att det ska oljas med brunpigmenterad olja när det torkat ur ordentligt - i höst eller nästa vår.



Fortsättning följer...

Utedusch del 2
Utedusch del 3 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar