torsdag 31 juli 2014

Kompost

Kompost var det ja - för det är ju kul att kunna ta vara på lite av det man konsumerar, rensar och klipper, och så är det ju inte så dumt att få lite jord till grönsaks- och blomsterland så småningom. Sedan vi hamnade här ute har vi komposterat så gott vi har kunnat, men det har bara varit i en hög på marken i ett hörn av tomten. Jag ville gärna ha ett fack att lägga det i så det blev lite mer lätthanterligt och kanske lite snyggare. Med två fack kan man ju dessutom alternera så att man använder ett ena året, och medans det göttar till sig och blir fin jord så använder man fack två nästa år.



Det är ett av de småprojekt jag funderat lite på under vintern och våren. När jag påbörjade arbetet för några dagar sedan upptäckte jag att jag valt en plats med stenar till förbannelse, så det var bara att gräva och gräva för att få bort bumlingarna och få till en någorlunda jämn plätt där jag kunde slå ner hörnstolparna.

Sedan insåg jag förstås att jag bara hade 1-2 dm jordlager innan jag stötte på självaste herr Urberg, så då fick stolparna istället plantera fötterna på några plattor. Inte riktigt lika stabilt, men det fungerade ändå okej.

Efter ett par virkeskompletteringsrundor till Byggmax blev det till slut klart, även om den kanske ska begåvas med ett par löstagbara framstycken och lock vad det lider. Grepen för att vända omkring godsakerna fick ett eget hem på en av sidorna.

Så nu är det bara att hoppas på att alla mikroorganismer och maskar gör sitt så att vi får lite fin jord till kommande års planteringar.

Häppårä!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar